Kde a jak škodu opravit?
U havarijního pojištění existují dva základní typy pojistného plnění: na fakturu nebo tzv. rozpočtem.
V případě pojistného plnění na fakturu je proplacená cena opravy fakturovaná autoservisem. Při sjednání pojištění se dobře informujte, v jakých servisech lze auto případně opravit. Pojišťovny totiž musí mít náklady na opravu pod kontrolou, a proto mají s vybranými servisy dohodu. Pouze v této síti tzv. smluvních servisů půjde celá škoda z havarijního pojištění. Samozřejmě po odečtu spoluúčasti. Vše najdete v pojistných podmínkách.
V případě pojistného plnění rozpočtem pojišťovnu nezajímá, kde auto opravíte. Likvidátor spočítá výši škody a peníze vyplatí pojištěnému. Je pak na klientovi, aby si našel vlastní servis, nebo si menší škodu opravil sám. Rozpočet je vytvořený na základě neoriginálních dílů a práce v neautorizovaném servisu, proto je částka nižší, než by stála oprava ve značkovém servisu.
Co když auto nepojede?
Součástí povinného ručení bývá i základní asistenční služba. Rozsah pomoci se u každé pojišťovny liší – co je u někoho v základu, může být jinde za příplatek. Vyberte si variantu, která pomůže nejen v případě nehody, ale i poruchy nebo chyby řidiče. Až auto nepojede, nebudete řešit důvod, ale rychlou pomoc. A pokud jezdíte do zahraničí, ohlídejte si dostatečný limit pro odtah vozidla.
Na kolik pojistka vyjde?
Každá pojišťovna používá vlastní rizikový model a zohledňuje jiné parametry. Nechte si udělat více nabídek od různých pojišťoven, rozdíly mohou být významné. Kromě standardních parametrů, jako je věk, bydliště, motor, škodní historie, přibyly v posledních letech další. Hlavní novinkou je počet ujetých kilometrů. Kdo najezdí málo kilometrů, může mít pojištění výrazně levnější.
Pryč je také doba, kdy bylo nutné platit celé pojistné ročně nebo pololetně. Pojištění už můžete hradit měsíčně a bez navýšení.
Komentář